Piirin syyskokous hyväksyi yksimielisesti 10.11.2025 seuraavan kannanoton
Vaadimme tasapuolisuutta ikäihmisten palveluihin
Varha markkinoi aktiivisesti asiointia digitaalisesti seuraavasti:
- Tulisi ottaa Chat-kanava käyttöön.
- Oman hyvinvoinnin edistämistä omaolossa, oirearviointia ja hoidon tarvetta jonottamatta
sekä itsehoito-ohjelmat. - Hyvinvointiopastaja, joka on maksuton verkkosivusto ja se palvelee kaikenlaisia ja
kaikenikäisiä ihmisiä.
Nämä kaikki ovat tosi hyviä palveluja heille, joilla on nettiyhteydet sekä tietoa ja taitoa käyttää niitä.
Eläkeliiton Varsinais-Suomen piiri muistuttaa Varhaa siitä, että ikääntyneiden palvelujen informointi
tulee saada myös kirjallisesti. Pitää saada myös henkilökohtaista palvelua, alueellinen
tasapuolisuus huomioiden. Viranomaisohjeiden ja terveystietojen on oltava saatavilla myös
painetussa muodossa.
Tutkimus +60-barometrin tuloksissa on tämän päivän merkittävänä ongelmana palvelujen ja
asioinnin muuttuminen digitaaliseksi. Se on jättänyt jo 33 % vastaajista viranomaispalvelujen
ulkopuolelle. Toiseksi merkittävimmäksi ongelmaksi koettiin terveyspalveluiden puute.
Varhan strategian mukainen tavoite ikääntyneiden palveluille on, että jokainen ikääntynyt
varsinaissuomalainen voi asua kotihoidon ja tukipalveluiden avulla mahdollisimman pitkään
omassa kodissaan. Mutta kotihoitoa ja ympärivuorokautista hoitoa tarvitsevat asukkaat ovat
pulassa! Palvelujen piiriin on vaikea päästä ja valitettavasti monet palvelut karkaavat osalle
ikääntyneistä saavuttamattomiin ja monesti palvelu on heikkolaatuista.
Valitettavasti kurjistuminen jatkuu. Sote-säästöt iskevät edelleen kotihoitoon, perusteluna
teknologian hyödyntäminen. Teknologian hyödyntäminen hoidon apuna on jo tällä hetkellä
lähestulkoon sen verran, kun sitä on mahdollista käyttää. Huonokuntoiset asiakkaat tarvitsevat
nimenomaan kotikäyntejä. Yhtenä hyvänä palvelumuotona olisi saada omalääkäripalvelu
toimivaksi.
Eläkeliiton Varsinais-Suomen piiri muistuttaa Varhaa potilaslaista eli potilaan asemasta ja
oikeuksista.